P.A.R.T.S.

In Urban Scénos Dakar

tumblr_mh2nbhG3Ip1rma0rpo1_1280

on saturday 12th january, during the Festival, 30 dancers of P.A.R.T.S. have improvised performances during one hours in several locations of the village // samedi 12 janvier, pendant de Festival, 30 danseurs de P.A.R.T.S. ont improvisé des performances pendant une heure dans différents endroits du village

During the residency of PARTs at Ecole de Sables in Senegal in January 2013, the students linked to Urban Scéno Ouakam / Dakar. Benjamin Vandewalle organised an improvised performance called ‘Beginner’s mind’ and also shot this documentary.

tumblr_mh2ms4usEt1rma0rpo1_1280

Receiving Germaine Acogny (Ecole des sables) and the PARTS dancers for a presentation of the Urban Scénos and after a visit in the traditional village of Ouakam. Preparing the possibility of participation of the PARTS dancers during the Urban Scénos Festival // Accueil de Germaine Acogny (Ecole des sables) et des danseurs de PARTS, présentation des Scénos Urbaines et visite du village traditionnel de Ouakam. Préparation à une possible participation des danseurs de PARTS au Festival.

————————————————————————-

PARTS / Ouakam 1

PARTS / Ouakam 2

————————————————————————-

Danseurs / Dancers

Jeanne Colin (France), Djino Alolo (Congo), Kim Ceysen (Belgique), Alexandra Dolglova (Russie), Yann Cédric Engono (Cameroun), Marcel Gbeffa (Bénin), Taha Ghauri (Royaume Uni), Inga Hakonardottir (Islande), Tobio Hyacinthe (Tchad), Kinga Jaczewska (Poland), Maité Jeannolin (France), Lucky Kele (Afrique du Sud), Marie Bede Koubemba (Congo), James McGinn (USA), Manuela Aranguibel Molano (Venezuela), Adama Marico (Mali), Rosa Omarsdottir (Islande), Mohamed Pap (Mali), Catherine Nakawesa (Ouganda), Simon Pierre Nkoghe Mba (Gabon), Michèle Adèle Nkomp Ndjongui (Cameroun), Jared Onyango (Kenya), Darko Radosavljev (Allemagne), Jason Respilieux (Belgique), Stephen Tshireletso Molambo (Afrique du Sud), Krisjanis Sants (Lettonie), Ben Van Buren (USA), Pol Van Den Broek (Belgique), Thomas Van Tuycom (Belgique), Julie Veronirina (Madagascar), Tiran Willemse (Afrique du Sud), Marc Bertrand Yanka (Cameroun).

————————————————————————-

P.A.R.T.S.

Belgique / Belgium

Ecole de danse / School of danse

Les « Performing Arts Research and Training Studios » (P.A.R.T.S.) ont ouvert leurs portes en septembre 1995, à l’initiative de la compagnie de danse Rosas et de la Monnaie, l’opéra national. Le programme d’études artistique et pédagogique a été élaboré par Anne Teresa De Keersmaeker, qui assure la direction de l’école.

P.A.R.T.S. est une formation en danse contemporaine. Elle propose un entraînement technique poussé aux danseurs et chorégraphes et les assiste dans leur épanouissement en tant qu’artistes créateurs autonomes. Mais la danse n’est pas une discipline artistique isolée ; elle entretient un dialogue permanent avec les autres arts de la scène, la musique et le théâtre. Par conséquent, ces deux disciplines occupent une large place dans le programme d’études. PARTS oriente en effet son travail vers le moment de la représentation, le moment où l’artiste entre en dialogue avec le public –  car le danseur est un interprète, mais un interprète qui réfléchit. L’école veut attirer de fortes personnalités, fonctionnant également bien en groupe.

————————————————————————-

The Performing Arts Research and Training Studios (P.A.R.T.S.) were launched in September 1995. The school is a joint initiative of the dance company Rosas and the Belgian National Opera De Munt / La Monnaie. Its director is the choreographer Anne Teresa De Keersmaeker, who designed the artistic and pedagogical curriculum.

P.A.R.T.S. is a training in contemporary dance. It provides a thorough technical training to dancers/choreographers and helps them develop into independent and creative artists. But dance is not an isolated art form; it is involved in a constant dialogue with the other performing arts – music and theatre. Both these disciplines figure prominently in the curriculum, as PARTS always works towards the actual performance, the moment when the artist engages in a dialogue with the audience – the dancer as a performer, but also as a thinking performer. The school looks for students who are strong individuals, yet possess a sense of group dynamics.

————————————————————————-

PARTS across continents

http://www.parts.be

————————————————————————-

Ecole des Sables

Sénégal

Ecole de danse / School of danse

L’association Jant-Bi / l’Ecole des Sables a été créée en 1998 dans le but d’installer la maison mère de la danse de toute l’Afrique où les jeunes danseurs se sentent chez eux et peuvent bénéficier d’une formation professionnelle qui leur donne une base solide pour leur vie d’artiste et une ouverture au niveau international de la danse.

Le Centre International des Danses Traditionnelles et Contemporaines Africaines est à la fois un lieu de rencontres et d’échanges pour les danseurs d’Afrique et du monde entier.

Son cadre exceptionnel offre des possibilités de résidences individuelles ou collectives à tous les créateurs qui souhaitent trouver de nouvelles sources d’inspiration en terre africaine : écrivains, plasticiens, musiciens etc…

—————————————————————-

The association Jant-Bi / l’Ecole des Sables was created in 1998 with the aim of becoming the cradle for dancers from the whole of Africa, where young dancers can feel at home and can benefit from professional training, giving them a solid foundation in their life as an artist and creating an openness towards international dance.

The International Centre of Traditional and Contemporary African Dances is both a place of encounters and exchange for dancers from Africa and from all over the world.

Its exceptional setting offers the possibility of individual or collective residences to all creators who seek new sources of inspiration on African soil: writers, artists, musicians etc…

—————————————————————-

http://www.jantbi.org